reklama

iOS 7 (subjektívne) krok vedľa

Na úvod blogu ako je tento sa patrí povedať, že som už roky nadšený jabĺčkár. 2 rôzne modely iPhone, jeden iPad a ... „hádajte na čom píšem tento blog?" to snáď dostatočne dokumentujú. Rovnako tak rozumiem tomu, že je podstatne ľahšie niečo skritizovať ako niečo vytvoriť. Platí to pre operačný systém, knihu či takýto blog. Aj napriek tomu sa chcem s vami podeliť o svoj subjektívny dojem z nového iOS 7, ktorý si, podobne ako milióny iných jabĺčkárov, niekoľko dní skúšam.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Ak by som to mal zhodnotiť krátko asi by som použil slová môjho bývalého šéfa: „To si snad děláte legraci", alebo ako vravieva Peter Horváth: „Katastrofáreň". Samozrejme že takto jednoducho to hodnotiť nechcem a tak sa spoločne pozrime na iOS 7 z blízka. Subjektívne.

Vždy som sa považoval z absolútneho laika v oblasti návrhu akéhokoľvek používateľského rozhrania a jediná mantra, ktorú si na túto tému pamätám je názov knižky Steva Kruga „WEB Design Nenuťte užívatele přemýšlet!" Asi tam niekde by som hľadal odpovede na otázky či bol Steve Jobs génius? A Prečo som z nového iOS 7 sklamaný. Pozrime sa na niekoľko príkladov kde sa Apple tejto jednoduchej mantry nedržal a mňa ako používateľa to núti myslieť a v konečnom dôsledku mi to obsluhu zariadenia komplikuje.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. iOS 7 ovládacie centrum

Po vzore Androidu sa Apple rozhodol do iOS 7 vložiť ovládacie centrum kde jednoducho môžete (jednoducho by ste mali) ovládať základné funkcie zariadenia (WiFi, modrý zub, ...) Ak ale skúsite túto funkciu vyvolať potiahnutím prsta vo vrchnej časti display-a (štandard Androidu, ktorý si veľa ľudí osvojilo) budete sklamaní. Technologická vojna sa dostala aj sem a v iOS 7 to musíte (prekvapivo) robiť ťahaním prsta v spodnej časti display-a nahor. Navyše žiadny grafický prvok túto funkcionalitu neindikuje takže ak si nenaštudujete návody na WEBe asi budete podstatnú chvíľu hľadať ako na to. A keď už sa to podarí zobrazí sa Vám obrázok v bielo sivých farbách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno som menej bystrý ako ostatné deti ale skúste v takej sivo bielej farebnej schéme bez premýšľania odpovedať na otázku „Čo je zapnuté a čo vypnuté?" O estetike štandardu Androidu, kde zapnuté sú výrazne zelené a vypnuté sú sivé, sa dá diskutovať, ale v každom prípade je to podstatne zreteľnejšie a nevyžaduje to myslenie.

Možno aj preto, že Android vsadil na obecné asociácie, ktoré si ani neuvedomujeme. Napríklad každý z nás sedí pravidelne v dopravnom prostriedku a prechádza okolo semafórov. A tam už roky na celom svete zelená znamená „choď" = „povolené". Je to tak automatické, že na to nemusíte myslieť. Mimochodom využívanie obecných štandardov a z nich plynúcich asociácií je druhá dobrá mantra z vyššie uvedenej knižky, ktorú jabĺčkári zjavne nečítali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Multi tasking s náhľadom

iOS 7 so sebou prináša napríklad aj zdokonalenú verziu multitaskingu resp. task manažéra kedy si po trojitom stlačení tlačidla „Home" zobrazí zoznam bežiacich aplikácií a môžete sa medzi nimi prepínať.

Možnosť náhľadu na obrazovku príslušnej aplikácie (nad jej ikonou) je rozhodne užitočný a zaujímavý posun, ale opäť. Ak sa pokúsite aplikáciu z task manažéra zavrieť tak ako ste boli zvyknutí (podržíte prst na ikone, počkáte kým sa zobrazí krížik pre zavretie a následne naň kliknete) budete sklamaní. Funkcia je preč a pokiaľ nemáte naštudované videá Applu bude Vám chvíľu trvať, kým prídete na to, že máte obrázok s náhľadom aplikácie potiahnuť prstom nahor a takto aplikáciu zavrieť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A možno by stačilo tak málo. Možno len ikona odpadkového koša v hornej časti obrazovky multitaskingu aby Vám „doplo", že tam máte aplikáciu potiahnuť s cieľom „zahodiť ju". A svet by bol zase o niečo jednoduchší.

Okrem mantry „Nemyslenia" na mňa urobila skôr zlý dojem aj celková grafika iOS 7. Subjektívne „nechápem" najmä nasledovné skutočnosti.

1. Zlá farebná schéma z hľadiska kontrastu na čítanie SMS

Možno som ešte len nezistil ako sa prepína farebná schéma v novom iOS 7, ale ako „default" sa mi biely text na zelenom pozadí ozaj nečíta dobre.

2. Jednoduchosť pôsobiaca lacno

Nieže by som si potrpel na luxus, ale zjednodušenie niektorých ikon mne osobne pripomína návrat o dvadsať päť rokov späť.

Nemôžem si pomôcť ale pôsobí to na mňa ako „drátový model GUI" (IT-čkári rozumejú, ostatní mi odpustia. Je to nad rámec článku :) ) a nie celkom chápem načo mi je „úžasný Retina display" s fantastickou schopnosťou zobrazovať detaily ak si na ňom mám pozerať používateľské rozhranie, s ktorým v roku 1987 dobil svet Bill Gates a nazval ho „Windows 2"

3. Nevýraznosť a slabé riadenie pozornosti

Chápem snahu Apple upustiť od tradičného designu aplikácií ako Poznámky (na žltom papieri) ale súčasná verzia iOS 7 mi príde nevýrazná bez využitia faktu že podklad, text a ovládacie prvky majú byť v nejakom kontraste aby „riadili pozornosť používateľa".

Súhlasím, že nová verzia vyzerá modernejšie ale príde mi subjektívne podstatne menej prehľadná ako tá pôvodná. Kým pôvodná je aj graficky rozdelená na celky (stavový riadok mobilu, hlavné menu, text poznámky a spodné menu) tak v tej novej verzii graficky (farbou podkladu) vlastne iba jeden blok. Isteže prídem na to čo je stavový riadok, čo hlavné menu, čo oblasť textu a a čo spodné menu, ale žiada si to „viac vedomej snahy".

Jednoliatosť skrátka uberá čaro a prehľad. Farebné odlíšenie logických častí naopak prehľad pridáva.

Aký je teda záver? Isteže subjektívny a som presvedčený, že nový iOS 7 si nájde po svete milióny fanúšikov bez ohľadu na môj subjektívny pohľad. A pokiaľ ide o mňa tam sú len dve možnosti. Buď to Apple prerobí alebo ... si zvyknem. Lebo ich riešenia ma aj napriek tomuto kroku vedľa fascinujú a v najhoršom si iba nostalgicky spomeniem na časy Steva Jobsa keď „musieť si zvykať" bol „luxus", ktorý sme s ľahkosťou prenechali fanúšikom konkurencie :)

Boris Rybár

Boris Rybár

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  0x

IT manažér, ktorý rád píše :). Som autorom knihy KOMPARZISTI - Epizóda I. Josh Parker a knihy Swingers párty alebo Stredná kríza veku, ktorá príde na pulty na jar 2014. Viac sa môžete dozvedieť na http://www.braintertainment.info Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu